vineri, 22 august 2014

6 august 2014 - SUEDIA - MALMO

"De multe ori ne scapă plăcerile clipei în eforturile noastre neliniștite
de a ne asigura că următoarea clipă este la fel de plăcută." (Allan Watts)

După Stockholm urma să ne urnim către Copenhaga și să încheiem în Danemarca periplul nostru de 16 zile prin 7 ţări (Polonia - Lituania - Letonia - Estonia - Finlanda - Suedia - Danemarca) şi capitalele lor (Varşovia - Vilnius - Riga - Tallinn - Helsinki - Stockholm - Copenhaga). Aveam o singură problemă! Deoarece am însăilat detaliile călătoriei noastre din mers, pe măsură ce ne apropiam de capitolul 'Copenhaga' ne-am izbit de o dificultate crescută în a găsi o cazare convenabilă ca preț și decent situată față de zonele de prim-plan ale capitalei. Nu ne imaginam că exista un asemenea interes în jurul ei, că o groază de hoteluri erau ocupate toată luna lui august și că avea să fie cea mai scumpă dintre toate țările scandinave. Oricât s-a chinuit Silviu să găsească ceva potrivit în perioada 6-9 august, nu a reușit decât cu o zi mai târziu, la un hotel aflat la 20 km de Copenhaga, într-o zonă verde și liniștită. Atunci ne-am gândit să adăugăm un oraș la șirul nostru de capitale, dacă tot ne rămânea o zi de tranzit, și ne-am îndreptat spre al treilea oraș al Suediei, MALMO!

MALMO a fost fondat în 1275 și a funcționat ca o mică fortificaţie, dezvoltându-se și devenind ulterior unul dintre cele mai importante oraşe ale Ligii Hanseatice din zona Øresund, renumit pentru comerţ şi pentru pescuitul de hering. Oraşul, pe atunci parte din Danemarca, a fost întărit în numeroase rânduri, iar din 1658, în urma semnării unui tratat cu Danemarca, Malmö şi regiunea Skåneland au trecut în grija Suediei.

La CASTELUL MALMO am făcut primul popas, pentru că era situat foarte aproape de cazarea noastră. Am găsit o fortăreață construită în secolul al XV-lea de Regele Eric, demolată ulterior la începutul secolului al XVI-lea și reconstruită de Regele Christian III al Danemarcei. Castelul reprezenta unul din cele mai notabile indicii ale prezenței daneze în zonă și includea câteva muzee interesante, de care nu am avut timp pentru că în cele câteva ore pe care le aveam la dispoziție voiam să vedem cât mai  mult din oraș. Am făcut înconjurul zidurilor, am trecut pe Slottsbro, Podul Castelului, și ne-am aventurat în Slottsparken, Parcul Castelului. Acesta era despărţit doar de un canal de Kunsparken, formând de fapt un singur parc, în stil englezesc, cel mai vechi din oraş, inaugurat în 1872. Moara de vânt situată în mijlocul lui ne-a încântat spiritul ludic și Silviu a avut ceva ingineresc de descâlcit! În rest, am găsit foarte multă liniște!

Parcurile, canalele și casele cochete dintr-o altă perioadă care au supraviețuit epocii moderne ne-au dat senzația unui loc pașnic, plin de locuri relaxante, în care timpul se scurgea lent și mergea pe bicicletă cu părul în vântul abia trezit. Conform oficialităților, în Malmo coexistă 150 de naționălități diferite, așa că, pe lângă ritmul tihnit, diversitatea se insinua drept o notă definitorie în aspectele vieții orașului. Deși nu am avut vreme să aprofundăm toate acest prime impresii, ne-au sărit în ochi multe lucruri de acest fel, care se aliniau concluziilor trase după cele 3 zile de Stockholm!

Legat de arhitectura modernă, ne-a atras atenția TURNING TORSO, un turn de 190 m construit în stil neo-futurist. În 2006, când a fost finalizat, era cea mai înaltă construcție din Scandinavia și cea mai înaltă clădire rezidențială din Uniunea Europeană. Proiectul a fost inspirat de o sculptură în marmură reprezentând un corp uman în răsucire, un tors realizat de Santiago Calatrava, lucrare pe care un magnat local (Johnny Orback, fost director general HSB Malmo) a văzut-o în 1999. Cele nouă segmente ale clădirii, înglobând 54 de etaje, adăpostesc în partea inferioară birouri, iar în partea superioară 147 de apartamente cu toate dotările necesare. S-a intenţionat ca apartamentele să fie vândute, dar preţurile mari şi înălţimea la care se situau nu i-au încurajat pe cumpărători.

LILLA TORG - Piața Mică - se afla pe strada pietonală plină de magazine, Sodergatan, și era unul dintre cele mai populare locuri din Malmö, cu multe baruri, cafenele, terase şi restaurante, amplasate în clădiri vechi, unele datând din secolul al XVI-lea. Multe dintre ele dispuneau de terase în aer liber deschise pe orice vreme, pentru că fiecare masă avea un sistem de încălzire propriu.

În STORTORGET - Piaţa Centrală - trona statuia ecvestră a lui Karl X Gustav, regele Suediei, cel care a cucerit Skaneland deţinut până în 1658 de danezi. PRIMĂRIA păzea Piața Mare, fiind construită în stil renascentist, în secolul al XVI-lea, iar în fața ei se afla o fântână arteziană, care fura atenția tuturor trecătorilor. Tot acolo am văzut angajați ai orașului care curățau ghivecele de flori de uscături și de buruieni, având foarfece și traistă pentru adunat resturile vegetale. Ascultau muzică la căști, purtau șapcă pentru soare și își făceau treburile nestingheriți, fără să deranjeze pe nimeni în jur!

SANKT PETRI KYRKA - Biserica Sfântul Petru - era cea mai veche clădire Art Nouveau și cel mai mare lăcaș de cult din Malmo. Ni s-a părut una dintre cele mai frumoase catedrale pe care le-am vizitat datorită albului imaculat răspândit în interiorul ei. Actuala clădire datează din secolul al XIV-lea, dar se presupune că ea înlocuieşte o alta şi mai veche, închinată Sfântului Nicolae. Construită în stil gotic, din cărămidă roşie, aşa cum sunt multe alte clădiri nordice, biserica deține un turn singuratic, de peste 100 de metri, care se înalţă deasupra celorlalte clădiri. Iniţial biserica a fost înzestrată cu două turnuri, dar unul dintre ele s-a prăbuşit în secolul al XV-lea şi nu a mai fost reconstruit. Ceea ce se vede astăzi se datorează renovărilor din 1890, iar interiorul, vopsit în alb, pare că te poartă într-o lume serafică, elegantă, în care lumina naturală potențează o anumită stare de grație și de liniște prielnică sufletului și întoarcerii la simplitate.

În cartea de impresii și de rugăciuni de la intrarea în catedrală am lăsat și eu un semn de mulțumire lui Dumnezeu pentru toate cele bune și aliniate, pe care a avut grijă să ni le rânduiască de-a lungul ambițioasei noastre călătorii. Am scris cam mult, dar starea de bine cumulată cerea manifestarea recunoștinței, așa că...jumătate de pagină a fost ocupată de scrisul meu românesc!

Cazarea a fost la Best Western Royal Malmo și ne-a plăcut tare mult, fiind simplă și bine pusă la punct, aranjată cu mult bun gust și extrem de practică! Senzația de căldura (neobișnuit de mare pentru Suedia în acea perioadă!) ne-am potolit-o cu apa oferită de hotel și seara am dormit ca pruncii pentru că urma să mergem a doua zi în ultima noastră capitală, în Copenhaga!