joi, 13 august 2009

28 iulie 2009 - SALZBURG inundat de muzică

Am revenit în Austria pe drumul de întoarcere. Mai exact în...

...oraşul lui Mozart. Oraşul muzicii. Oraşul unde s-a filmat "Sunetul muzicii", pe care ghidul l-a difuzat în autocar până să ajungem la destinaţie. Oraşul cu vibraţie armonioasă la tot ce înseamnă muzică. Salzburg.
Aici sunt Grădinile Mirabell, unde am găsit un concert de muzică clasică în aer liber şi cimpoieri scoţieni în costume tradiţionale.

Fortăreaţa Hohensalzburg, unde am urcat cu funicularul şi am admirat totul de la înălţime, cum ne obişnuiserăm deja din Turnul Eiffel, supraveghează atentă oraşul. În piaţa de lângă biserică (în fiecare zi, la ora 18, era concert în biserică cu uşile închise, pentru a nu fi deranjată atmosfera) era o imensă tablă de şah unde trecătorii puteau să îşi încerce talentele de "şah-mat".

Muzeul Mozart este realizat chiar în casa în care s-a născut geniul, tot oraşul fiind plin de artişti virtuoşi, de expoziţii, de instrumentişti. Parcă este un Paradis al muzicii rafinate.

M-a impresionat un exponat din interiorul curţii muzeului: Jaume Plesna - "WE" (2008), lucrare realizată din fier vopsit şi inclusă în colecţia Mario Mauroner - Artă contemporană Salzburg/Viena. Cam multe detalii, dar eu le-am reţinut, căci mi s-a părut metaforică lucrarea şi, cum eu rar mă simt entuziasmată în faţa lucrărilor contemporane, am simţit nevoia să ţin minte amănuntele acestea. Ideea de identitate fără chip, făcută doar din contururi de limbaje, ale căror semne adunate ar putea reface limbajul de dinaintea despărţirii limbilor la momentul Babilonului mi s-a părut superbă. Ca să nu mai socotesc simplitatea formelor!