Pledoarie pentru poveștile din noi înșine
Kurosawa. La Clubul Cinefililor a fost luna aceasta Yasujiro Ozu și cred că din acest motiv am făcut o buclă spre Kurosawa. Sunt tare diferiți: Ozu este senin și împăciuitor, descriptiv, aplică o estetică a luminosului, a observației încete, atente, aproape în timpi reali, pe când Kurosawa este narativ, pasionat de conflict și de condiția umană surprinsă sub scânteia ciocnirilor, caractere puternice se conturează în încleștări, sfâșieri se amestecă necontenit cu liniști. Ambele filozofii cinematografice sunt articulate stilistic impecabil, cu note distincte: Ozu este aproape fotografic, îți transmite senzația de tihnă, interiorizează, este contemplativ, chiar static, dar Kurosawa este fascinant prin câte registre a trecut și cum și-a pus creativitatea sub presiune mergând spre ecranizări, spre Japonia tradițională, spre cea de după-război, spre lumea samurailor, dar și a oamenilor obișnuiți, exteriorizând, fiind participativ. L-am descoperit cu plăcere pe Ozu: este puternic vizual, a explorat în profunzime zona specificului japonez de după război și delectarea cinematografică nu te dezamăgește (Tokyo Monogatari este argumentul imbatabil). Kurosawa este însă mai apropiat de orizontul meu de așteptare ca cinefilă, este mai incisiv, nu ezită să atace probleme deranjante, să filozofeze și să expună vulnerabilități umane, să purifice prin film unii demoni dinăuntrul său. Așa cum face Bergman.
"Ființele umane sunt incapabile să fie sincere cu ele însele. Nu pot vorbi despre sine fără să înflorească. Egoismul este păcatul pe care omul îl poartă cu sine de la naștere - este cel mai dificil de pus sub stăpânire." (fragment din Something like an Autobiography, de Akira Kurosawa)
Nu regret tinerețea noastră (Waga seishun ni kuinashi)(1946) - regia: Akira Kurosawa


Simetria scenei de la râu (panta rei) - arată practic evoluția lui Yukie de la faza inițială, de tânără întrebându-se în privința vieții de pe marginea ei, până la femeia matură care știe de ce drumul ei s-a configurat într-un anumit mod și ce efecte a avut asupra ei. Ultima alegere este între sine și lume: preocuparea pentru propria ființă devine secundară, căci, odată rotunjită, simte altă nevoie, aceea de a dărui, de a construi în afară cu materialul din interior. Scenele muncii la orezărie sunt oglindiri ale încăpățânării unui om care se află pe direcția propriului drum și nu ezită, nu se plânge, nu regretă, chiar dacă suferă. A înțeles adevărurile pe care s-a dus în lume să le înțeleagă. Mama ei îi spune: Te-ai născut ca să suferi, copila mea!, dar Yukie îi răspunde: De ce? Nu m-am perceput niciodată astfel! Noge mereu spunea - Nu regret nimic din viața mea! Aici se află sursa fericirii mele.
Rădăcinile personajului Noriko din filmul lui Ozu se găsesc în acest film al lui Kurosawa. Yuki o prevestește pe Noriko și, ca fapt divers, într-o societate încă tradițională, care considera căsătoria obligatorie, actrița Setsuko Hara a ales să fie singură și fără copii, iar după moartea lui Ozu s-a retras definitiv de pe scenă, refuzând orice alt rol i s-a mai oferit după aceea. Are în prezent 90 de ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu